Til toppen

Mediekultur, mediesamfunn

Jostein Gripsrud
Produktnummer: 9788215025872
Leveringstid:

inkl. mva.

  • Utgivelsesår: 2015
  • Forlag: Universitetsforlaget
  • Språk: Bomkål
  • Innbinding: Heftet
  • Kategori: Medie- og kommunikasjon
  • Antall sider: 358
  • Forfatter: Jostein Gripsrud

Mediene inngår i økonomiske, kulturelle og politiske prosesser. Ord, bilder og musikk former medienes mange genrer: fra reklame til nyhetsjournalistikk, fra såpeoperaer til fotballreferater, fra politiske debatter til spillefilmer og romaner.I «Mediekultur, mediesamfunn» presenteres de grunnleggende teoretiske perspektivene innenfor medievitenskapen sammen med konkrete eksempler og analyser. Aktuelle debatter og fenomener ses i et historisk lys, og samfunnsvitenskapelige synsmåter kombineres med humanistiske og estetiske. Medievitenskapens sentrale områder presenteres: identitet, påvirkning, sosiale forskjeller, semiotikk, hermeneutikk, retorikk, narratologi, offentlighet og demokrati, produksjon, eierforhold og dagens sosiale medier og uttrykksformer.